Logga in på Kundservice FAQ
029 000 1 112
[email protected]
Logga in på Kundservice FAQ
029 000 1 112
[email protected]

Register och integritetspolicy

Undrar du hur vi behandlar dina personuppgifter? Det är viktigt för oss att du vet hur vi behandlar och lagrar dina personuppgifter och att du vet att vi arbetar på ett lagligt och tillförlitligt sätt. Vi kommer alltid att skydda din integritet och det är viktigt för oss att du litar på att vi behandlar dina personuppgifter.

Allmän information

Prosero Security Group AB (Prosero), organisationsnummer 559108-3752 eller något av Proseros dotterbolag som du har en kundrelation med, är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter. Kontaktuppgifter finns i slutet av denna integritetspolicy.

Prosero-koncernens bolag behandlar personuppgifter i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen (GDPR). Denna integritetspolicy förklarar mer i detalj hur vi behandlar de registrerades personuppgifter.

Vilka typer av personuppgifter vi samlar in och hur vi behandlar dem

Karaktären på de personuppgifter vi samlar in kan variera beroende på vilken tjänst du använder och vilket avtal vi har mellan oss. De personuppgifter som samlas in är nödvändiga för att ge dig bästa möjliga service och en bra kundupplevelse samt för att ge dig rätt tjänster och skräddarsydda erbjudanden.

Vilken typ av personuppgifter vi samlar in

Vi samlar in följande personuppgifter om dig:

Kundinformation
Kundinformation är den information vi behöver för att kunna tillhandahålla dig avtalad tjänst. Kundinformation omfattar vanligtvis namn, adress, telefonnummer och e-postadress. Den information vi samlar in kan även innehålla information om tjänster som är relaterade till dig, såsom prenumerationer, användarnamn och lösenord. Personuppgifter kan också innehålla en bild på dig. I vissa fall samlar vi även in annan kundspecifik information som vi behöver för att kunna ge dig rätt service.

Underhållshistorik
Underhållshistorik är den information vi behöver för att svara på vad som har hänt historiskt i en installation/säkerhetssystem. Underhållshistoriken avser själva installationen eller tjänsten och kan innehålla kundinformation som en del av ärendebeskrivningen.

Elektroniska loggfiler och data
Elektroniska loggfiler och data är data som rör händelser som inträffar när du använder våra tjänster. Sådan information kan t.ex. vara mobil datatrafik eller data som tas emot av larmmottagare. Det kan också vara uppgifter från passersystem, larmsystem, kamerasystem och liknande system. Sådana uppgifter kan vara namn, telefonnummer, användar-ID, IP-nummer, bilder, videoklipp och liknande information.

Elektroniska loggfiler och data kan också innehålla information som erhållits från våra webbplatser och andra digitala kanaler. Sådan information samlas in för att ge dig en bättre användarupplevelse när du besöker våra digitala kanaler och för att samla in statistik för att förbättra våra tjänster. Sådan information kan t.ex. omfatta namn, adress, telefonnummer, e-postadress, användarnamn och liknande information.

Kameraövervakning
Många bolag inom Prosero-koncernen använder kameraövervakning i och omkring sina lokaler för att identifiera, förebygga och upptäcka brott. Vid sådan kameraövervakning läggs särskild vikt vid att säkerställa att användningen av kamerorna har ett legitimt syfte och att kameraövervakningen är nödvändig och proportionerlig för att uppnå detta syfte. Personer som kan komma att registreras av kamerorna kommer att informeras om övervakningen genom skyltning. Kamerorna spelar inte in ljud och är inte installerade på platser där människor har en berättigad förväntan om integritet.

Vilken typ av personuppgifter vi inte samlar in

Vi kommer aldrig medvetet att samla in känsliga personuppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening eller information om hälsa eller sexualliv.

Vi samlar heller aldrig medvetet in personuppgifter från barn under 16 år. Om du är förälder till ett barn under 16 år och får kännedom om att ditt barn har lämnat personuppgifter till oss ber vi dig kontakta oss så att vi kan radera uppgifterna.

Hur vi samlar in personuppgifter

Vi samlar in personuppgifter på följande sätt:

  • Vi samlar in personuppgifter som du lämnar till oss muntligen, via e-post, online och på andra sätt.
  • Elektroniska loggfiler och data samlas in automatiskt när du använder våra tjänster.
  • Vi kan komma att samla in personuppgifter från andra externa källor, t.ex. allmänt tillgängliga personregister och andra register som används för t.ex. kreditbedömning.
  • Vi kan samla in personuppgifter som genereras när du använder marknadsplatser och digitala kanaler (cookies och annan data).

När vi kan komma att samla in personuppgifter

Lagstiftningen anger tydligt att det måste finnas en "rättslig grund" för behandling av personuppgifter. Det innebär att minst ett av följande villkor måste vara uppfyllt för att vi ska kunna behandla dina personuppgifter:

Avtal
Informationen behövs för att fullgöra det avtal vi har med dig (eller det avtal som du avser att bli part i). Detta gäller t.ex. om du är kund hos oss eller har bett oss om en offert, ett prisförslag eller liknande.

Rättslig förpliktelse
Informationen behövs för att uppfylla en rättslig förpliktelse. Detta gäller t.ex. uppgifter som krävs för att följa bokföringslagen, räddningstjänstlagen och liknande lagar.

Berättigat intresse
Informationen behövs för att kommunicera med dig och informera dig om våra tjänster och evenemang som kan vara av intresse för dig. Detta kallas för ett berättigat intresse. Detta förutsätter att behandlingen av personuppgifterna är nödvändig för ett berättigat intresse (t.ex. att kommunicera med dig) och att ditt intresse av skydd för dina personuppgifter inte åsidosätts. Du kan alltid invända mot denna behandling.

Ett berättigat intresse omfattar också

  • Vårt behov av att upprätthålla servicehistoriken för installationer och säkerhetssystem längre än vad vår kundrelation varar.
  • Vår rätt att utföra kameraövervakning, vilket innebär att vi har rätt att utföra kameraövervakning av ett område utan samtycke från den person som övervakas i de fall då övervakningen är nödvändig för detta ändamål. Särskilda regler gäller för kameraövervakning på arbetsplatser.

Samples
Samtycke är också den rättsliga grunden för behandling av personuppgifter. För att ett samtycke ska vara giltigt måste du aktivt samtycka till det. Exempel på ett sådant aktivt beteende är att bekräfta en prenumeration på ett nyhetsbrev genom att kryssa i en ruta på en webbplats, fylla i information i ett onlineformulär, begära information via e-post, svara jakande på en direkt fråga om vi ska skicka information till dig, dela med dig av ett visitkort eller liknande. Förkryssade "Jag samtycker"-rutor kommer inte att accepteras som samtycke. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke.

Hur länge vi sparar personuppgifter

Det är viktigt för att vi ska kunna garantera funktionen hos larmsystem och andra säkerhetssystem. Hur länge vi sparar personuppgifter beror på typen av uppgifter, ändamålet med lagringen och våra rättsliga förpliktelser.

  • Kunduppgifter lagras så länge du har ett avtal med oss eller så länge din relation med oss är aktiv, och i 24 månader därefter. Om du inte uttryckligen har sagt upp ditt avtal med oss kommer din kundrelation att fortsätta så länge du på något sätt har haft kontakt med oss personligen, per telefon, e-post, online eller på liknande sätt under de senaste fem åren. Med undantag för personuppgifter som måste bevaras enligt bokföringslagen, räddningstjänstlagen eller annan lag.
  • Underhållshistorik sparas vanligtvis under hela installations-/säkerhetssystemets livslängd. Om du inte uttryckligen har informerat oss om att installationen/säkerhetssystemet har tagits ur drift, kommer information och servicehistorik som rör installationen att sparas i 15 år från den senaste gången vi registrerade en aktivitet/händelse i installationen/säkerhetssystemet.
  • Elektroniska loggfiler och data som tas emot av larmmottagare sparas vanligtvis på obestämd tid. Denna typ av data innehåller endast begränsade personuppgifter och kan inte kopplas till en enskild person, såvida inte kunddata lagras.
  • Elektroniska loggfiler, bilder och videodata sparas normalt i högst två månader eller i enlighet med det utfärdade filmningstillståndet. Undantag görs när data måste sparas på grund av en rättslig förpliktelse.
  • Elektroniska loggfiler och trafikdata för mobildata sparas så länge du är kund hos oss eller så länge vår kundrelation är aktiv, och därefter i 24 månader. Undantag görs för uppgifter som måste bevaras enligt bokföringslag eller annan lag.
  • Elektroniska loggfiler och data från webbplatser och andra digitala kanaler sparas endast till dess att syftet med insamlingen har uppfyllts. Normalt sparas denna typ av uppgifter och statistik i högst 24 månader, men denna period kan variera beroende på syftet och målen med insamlingen.

Vem kan vi dela dina personuppgifter med?

Inom Prosero samarbetar vi mellan bolag, vi samarbetar med tredje part och vi tillhandahåller tjänster där personuppgifter kan komma att behandlas av tredje part. En sådan tredje part kallas för personuppgiftsbiträde.

När personuppgifter delas med ett personuppgiftsbiträde tecknas ett personuppgiftsbiträdesavtal mellan bolagen, där det framgår hur personuppgifterna ska behandlas. Det företag som agerar personuppgiftsbiträde får inte använda dina personuppgifter för något annat ändamål än det för vilket det har fått tillgång till uppgifterna.

Här beskriver vi vilka vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till.

Prosero-koncernens bolag
Prosero tillhandahåller säkerhetstjänster i Sverige, Norge, Finland och Danmark och det finns ett löpande samarbete mellan bolagen. Detta innebär att personuppgifter kan komma att överföras mellan bolagen för att kunna utföra de tjänster som du har beställt.

Underleverantörer och andra företag som behandlar personuppgifter för vår räkning.
Vi använder oss av underleverantörer inom olika branscher för att tillhandahålla de tjänster du beställer. Det kan t.ex. vara en underleverantör som utför ett installations- eller underhållsarbete, en larmcentral som svarar på ett larm, personuppgifter som lagras i molntjänster eller liknande. Det innebär att personuppgifter kan komma att skickas till tredje part för att utföra de tjänster du har beställt.

Offentliga myndigheter
Vi är skyldiga att lämna ut personuppgifter till följd av ett beslut på begäran av en offentlig myndighet.

Övrigt
Om du har gett ditt samtycke kan vi även i andra fall dela dina personuppgifter med företag, organisationer eller individer utanför vårt eget bolag.

Överföringar till tredje land

Överföring till tredje land innebär att personuppgifter som behandlas i ett EU- eller EES-land görs tillgängliga i ett land utanför EU/EES. Om vi överför dina personuppgifter till en tjänsteleverantör i ett tredje land kommer vi att vidta lämpliga skyddsåtgärder och säkerställa att de överförda uppgifterna behandlas i enlighet med tillämplig lag.

Hur vi skyddar dina personuppgifter

Det ställs höga krav på säkerhetsföretag och en viktig del av detta är att skydda integriteten för data, dokument och kunder. Vårt säkerhetsarbete omfattar inte bara ett starkt skydd av våra lokaler, utan även skydd av vår IT-infrastruktur. Särskild uppmärksamhet ägnas åt datasäkerhet för att förhindra och upptäcka dataläckage eller -förlust.

Dina rättigheter

Vi kräver att information om dina rättigheter och hur vi behandlar dina personuppgifter är lättillgänglig och beskrivs på ett tydligt och kortfattat sätt. Här beskriver vi dina rättigheter steg för steg.

Rätt till information

Du kan kostnadsfritt (en gång om året) begära ett registerutdrag som visar vilken typ av information som finns registrerad om dig. Den information som vi lämnar måste vara skriftlig (kan även vara elektronisk) och avfattad på ett klart och tydligt språk.

Vi kommer att besvara dina förfrågningar utan onödigt dröjsmål (vanligtvis inom en månad), och om vi av någon anledning inte kan uppfylla dina förfrågningar kommer vi att förklara varför. För att säkerställa att vi inte lämnar ut information till obehöriga personer kommer information endast att lämnas ut efter identifiering.

Rätt till rättelse

Du har rätt att få dina personuppgifter rättade och kompletterade med relevant information om du anser att den information vi har är felaktig eller otillräcklig. I de fall personuppgifter har lämnats ut till underleverantörer eller liknande kommer vi att meddela dem när personuppgifterna har rättats. Undantag kommer att göras om det skulle vara omöjligt eller alltför betungande att göra det. Du har alltid rätt att begära information om till vem uppgifterna har lämnats ut.

Rätt till radering

Du har rätt att få dina personuppgifter raderade utan onödigt dröjsmål. Undantag görs för personuppgifter som måste sparas i enlighet med bokföringslag eller annan lag. Du kan begära radering av dina personuppgifter om något av följande villkor är uppfyllt:

  • Om uppgifterna inte längre behövs för de ändamål för vilka de behandlades.
  • Om behandlingen enbart grundar sig på ditt samtycke och du återkallar det.
  • Om behandlingen sker för direktmarknadsföring och du invänder mot behandlingen.
  • Om du invänder mot behandling som sker efter att dina berättigade intressen har tillgodosetts och det inte finns några berättigade skäl som väger tyngre än dina intressen.
  • Om personuppgifterna inte har behandlats på ett lagligt sätt
  • Om raderingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig förpliktelse.
  • Om personuppgifterna raderas och vi har lämnat ut dina personuppgifter till underleverantörer eller liknande organisationer kommer vi att underrätta dem om detta efter raderingen. Undantag kommer att göras om det skulle vara omöjligt eller alltför betungande att göra det. Du har alltid rätt att begära information om vem uppgifterna har lämnats ut till.

Rätt till inskränkningar

Du har rätt att begära en tillfällig begränsning av behandlingen av dina personuppgifter. Begränsning innebär att uppgifterna markeras på ett sådant sätt att de i framtiden endast kan behandlas för vissa begränsade ändamål. Behandlingen kan begränsas i följande situationer:

  • När du anser att dina personuppgifter är felaktiga och du har bett oss att rätta dem. Du kan då be oss att begränsa behandlingen av dina personuppgifter medan vi kontrollerar att de är korrekta.
  • Om behandlingen är olaglig, men du motsätter dig radering av dina personuppgifter och istället begär begränsning av användningen av dem.
  • Om vi inte längre behöver dina personuppgifter för våra behandlingsändamål, men du behöver dina personuppgifter för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.
  • Om du har invänt mot behandlingen av dina personuppgifter kan du begära att användningen av dina uppgifter begränsas under utredningens gång.

Om en begränsning begärs och vi har lämnat ut dina personuppgifter till underleverantörer eller liknande organisationer, kommer vi att informera dem om den begärda begränsningen. Undantag kommer att göras om det skulle vara omöjligt eller alltför betungande att göra det. Du har alltid rätt att begära information om vem informationen har lämnats ut till.

Rätt till dataportabilitet

Du har rätt att få ut dina personuppgifter så att de kan användas på annat håll, till exempel av en annan tjänsteleverantör. För att underlätta en sådan överföring måste vi tillhandahålla den information du lämnar till oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format, till exempel en textfil eller liknande format.

Du kan begära dataportabilitet om vi behandlar dina personuppgifter på grundval av ditt samtycke eller om vi behandlar dina personuppgifter på grundval av ett avtal med dig. Rätten till dataportabilitet gäller dock inte om vi behandlar dessa uppgifter med stöd av ett berättigat intresse eller en rättslig förpliktelse.

För förtydliganden om samtycke, berättigat intresse och rättslig förpliktelse, se avsnittet "När vi kan samla in personuppgifter" ovan.

Rätt att göra invändningar

Om vi behandlar dina personuppgifter med stöd av berättigade intressen har du alltid rätt att göra invändningar. Du måste i så fall ange vilken behandling du invänder mot och vi måste upphöra med behandlingen av dina personuppgifter eller visa att det finns berättigade skäl för behandlingen.

Om dina personuppgifter används för direktmarknadsföring har du alltid rätt att när som helst invända mot behandlingen. Om du invänder mot direktmarknadsföring får dina uppgifter inte längre behandlas för det ändamålet.

Rätt att klaga

Om du anser att vi behandlar dina personuppgifter i strid med tillämplig lag, vänligen kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan korrigera den felaktiga behandlingen. Du kan också lämna in ett klagomål till den nationella tillsynsmyndigheten, som kommer att besluta om en inspektion ska genomföras. Kontaktuppgifterna till tillsynsmyndigheten finns hos Europeiska dataskyddsstyrelsen: https://edpb.europa.eu/about-edpb/about-edpb/members_en.

Rätt att kräva skadestånd

Om du har lidit skada på grund av att dina personuppgifter har behandlats i strid med den allmänna dataskyddsförordningen kan du ha rätt till ersättning från den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet.

Ett personuppgiftsbiträde kan bli skadeståndsskyldigt om det har brutit mot reglerna om personuppgiftsbiträden i synnerhet eller om det har behandlat dina personuppgifter i strid med den personuppgiftsansvariges instruktioner.

Om du har lidit skada kan du också framställa ett skadeståndsanspråk.

Behandling av personuppgifter i anmälningsärenden

Du kan vara helt anonym om du så önskar. Om du däremot väljer att lämna personuppgifter om dig själv eller andra i samband med en anmälan kommer dessa personuppgifter att behandlas av Prosero Security Group.
Här hittar du Proseros anmälningskanal: https://www.prosero.com/

Genomförda behandlingar

Lagring och behandling av personuppgifter i samband med anmälan i ett externt anmälningssystem.

Personuppgifter som behandlas

Personuppgifter som är nödvändiga för ändamålet med anmälan. Särskilda kategorier av personuppgifter kan inkluderas om ärendets natur så kräver.

Anmälarens identitet krypteras och anonymiseras genom anmälningssystemet. Vi uppmanar anmälare att inte lägga in sig själva eller andra icke-relevanta personuppgifter i anmälningssystemet.

Rättslig grund

En rättslig förpliktelse. Behandlingen är nödvändig för att följa tvingande lagstiftning, EU-direktivet 2019/1937 om skydd för visselblåsare och lagen (2021:890) om skydd för visselblåsare.

Bevarandetid

Uppgifterna kommer att sparas i två år från det att ärendet avslutats och/eller så länge som det är nödvändigt för att följa annan lagstiftning, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut.

Överföring av personuppgifter

Vi kan vid behov dela dina personuppgifter med externa rådgivare, IT-tjänsteleverantörer och offentliga myndigheter.

Ändringar av denna integritetspolicy

Prosero förbehåller sig rätten att göra ändringar i denna integritetspolicy från tid till annan. Om ändringarna är väsentliga kommer vi att meddela dig om ändringarna och vad de innebär för dig innan de träder i kraft.

Kontakt

Denna integritetspolicy gäller generellt inom Prosero och det bolag som du har en kundrelation med är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Om du vill radera personuppgifter, ändra personuppgifter, komplettera personuppgifter, invända mot behandlingen av personuppgifter eller har frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter, vänligen kontakta det företag som ansvarar för dina personuppgifter. Kontaktuppgifter till Proseros bolag finns på https://www.prosero.com/.

Policy för cookies

I denna cookiepolicy förklaras vad cookies är, hur vi använder dem på vår webbplats och hur du kan kontrollera dem.

Vad är cookies?

Cookies är små textfiler som lagras på en användares enhet när de besöker en webbplats. De används ofta av webbplatser för att få dem att fungera mer effektivt, ge information till webbplatsägare och leverera personligt innehåll till användare.

Hur vi använder cookies

Vi använder cookies på vår webbplats för olika ändamål, t.ex:

  • För att säkerställa att vår webbplats fungerar på ett korrekt och effektivt sätt.
  • För att analysera användningen av vår webbplats och förbättra dess prestanda
  • Anpassa din upplevelse på vår webbplats
  • Tillhandahålla riktad reklam baserad på din webbhistorik

Vi använder både förstaparts- och tredjepartscookies på vår webbplats. Förstapartscookies sätts av vår webbplats, medan tredjepartscookies sätts av andra webbplatser, t.ex. webbplatser som tillhandahåller reklam- eller analystjänster.

Alternativ för hantering av kakor

I de flesta webbläsare kan du styra vilka cookies som lagras på din dator eller mobila enhet. Du kan välja om du vill acceptera eller avvisa cookies, eller om du vill bli meddelad när en cookie används. Du kan också radera cookies som redan finns lagrade på din enhet.
Observera att inaktivering av cookies kan påverka funktionaliteten på vår webbplats och andra webbplatser som du besöker.

Ändringar av denna cookiepolicy

Vi kan komma att uppdatera denna cookiepolicy från tid till annan för att återspegla förändringar i användningen av cookies eller tillämplig lag.

Intresserad av bättre brandsäkerhet?
Kontakta oss, så hör vi av oss inom kort!

PAP-GRUPP

Niittytie 25 A
01300 Vantaa

[email protected]
029 000 1 112

© 2025 PAP Group Oy | by developit // kreativ