Kauppakeskus Redissä paloturvallisuudelta vaaditaan paljon

Kauppakeskus Redi on paloturvallisuuden näkökulmasta ainutlaatuinen. Se kätkee sisäänsä lukuisia erilaisia toimintoja ja on vierailu- tai läpikulkukohde tuhansille ihmisille päivittäin. Siksi paloturvallisuuden on täällä oltava huippuluokkaa.

“Strategisten mittojensa valossa Redi on varsin vaikuttava kokonaisuus” kauppakeskuksen kiinteistöjohtaja Jukka Parkatti aloittaa. “Vuokrattavaa pinta-alaa kohteesta löytyy 63 500 m2, liikkeitä 120, asuntoja noin 1000 ja parkkipaikkoja 1950. Liikekeskuksessa kerroksia on viisi, parkkihallissa neljä ja neljästä tornitalosta korkeimmassa 34. Eikä tässä vielä kaikki. Kauppakeskuksen ympärille rakentuu edelleen uusia tornitaloja, mikä tarkoittaa lähivuosina satojen uusien asuntojen lisäystä Redin kiinteistökokonaisuuteen.”

Redissä on ainutlaatuisia yksityiskohtia ja toimintoja, joita ei muista suomalaisista kauppakeskuksista löydy. “Redin katolla on Helsingin Esplanadin kokoinen puistoalue. Lisäksi kiinteistöstä löytyy kiipeilykeskus, vapaalentotunneli sekä kiertotaloustoimijoiden keskittymä.”

Paloturvallisuuden on näin massiivisessa ja moninaisessa kohteessa oltava ensiluokkaisessa kunnossa. “Kohteen paloturvallisuusratkaisujen suunnittelu ja käyttöönotto ovat PAP:n käsialaa. Meille oli tärkeää, että kohteemme paloturvallisuus toteutetaan ammattitaitoisen alan asiantuntijan toimesta.”

Äärimmäisen haastava kohde

Jukka Parkatti kertoo, ettei tämän mittakaavan kiinteistökokonaisuuden paloturvallisuus ole aivan yksinkertainen asia. “Pelkästään paloilmaisimia on täällä noin 10 000 ja palojärjestelmää ohjaavia automaatiopisteitä 110 000 kappaletta. Kokonaisuus on niin laaja, että sen toteutukselta, ylläpidolta ja käyttöperehdytykseltä on vaadittu ja vaaditaan jatkossakin paljon.”

Redin kiinteistökokonaisuus sai paloturvakseen PAP:n suunnittelemana ja käyttöönottamana paloilmoitinjärjestelmän ja äänievakuointijärjestelmän. “Kohteeseen asennettu hätäkuulutusjärjestelmä on nykyaikainen tapa ohjata ihmisiä hälytyksen sattuessa. Selkeä toimintaohjeistus on tärkeää etenkin siksi, että kohteessa on päivittäin paljon satunnaisia vierailijoita. Heille esimerkiksi kauppakeskuksen hätäpoistumistiet eivät mitenkään voi olla luonnostaan tuttuja.”

Redin alkuperäiseen paloturvallisuussuunnitelmaan tehtiin PAP:n toimesta joitakin muutoksia projektin edetessä. Parkkihallien ajotunneleihin asennettiin pisteilmaisimien sijaan optinen lämpökaapeli ja osaan tiloista älykkäämmät paloilmaisimet. “Parkkihallien ajotunneleissa lämpökaapeli osoittautui alkuperäisen suunnitelman ratkaisua fiksummaksi, koska se oli edullisempi asentaa ja jatkossa helpompi huoltaa. Lisäksi suunnitelmaan merkityt paloilmaisimet on päivitetty monikriteeri-ilmaisimiksi kauppakeskuksen ravintoloiden keittiöissä. Nyt ilmaisimet eivät reagoi tarpeettomasti esimerkiksi ruoanlaitosta aiheutuviin höyryihin.”

Mahdollisimman vähän turhia hälytyksiä

Turhat palohälytykset tulevat Redin kaltaisessa kohteessa kalliiksi, ja siksi ne ja niiden seurannaisvaikutukset on pyritty minimoimaan. “Kohteemme paloturvallisuuden suunnitteluun oman haasteensa toi se, että se sisältää varsinaisen kauppakeskuksen lisäksi paljon erillisiä tiloja. Palojärjestelmän on oltava niin fiksu, ettei esimerkiksi parkkihallissa tapahtuneen hälytyksen takia tarvitse välttämättä evakuoida koko kauppakeskusta.”

Redissä on käytössä myös viivästetty palohälytys. “Kun palohälytin laukeaa, on turvallisuusvastaavilla minuutti aikaa painaa viivästyspainiketta, minkä jälkeen he voivat 10 minuutin ajan paikantaa hälytyksen syytä. 4/5 hälytyksestä voidaan kuitata tällä tavalla ja estää siten pelastuslaitoksen turha saapuminen paikalle. Olemme tämänkin toiminnallisuuden osalta vahvasti paloturvallisuuden etulinjassa kiinni, sillä tietääksemme vastaavaa ei esimerkiksi Helsingissä ole missään muussa kohteessa käytössä.”

Perehdytys ja ylläpito haasteina

Kauppakeskuksessa henkilöstön vaihtuvuus on suurta ja se aiheuttaa paloturvallisuudelle omat haasteensa. “Meillä on paljon kausityöntekijöitä ja perehdytystarve järjestelmien toimintaan on siitä syystä jatkuvaa. Perehdytyksellä vähennetään turhien hälytysten määrää ja varmistetaan, että hälytyksen sattuessa henkilöstö osaa toimia oikein.”

Suurin haaste Redin paloturvallisuudessa on järjestelmien ylläpito. “Kohteemme elää jatkuvasti. Liiketilojen toiminnot muuttuvat ja tiloja mukautetaan vastaamaan uusia tarpeita. Paloturvallisuus ei saa muutoksista huolimatta vaarantua ja palojärjestelmien on päivityttävä niiden mukana. Järjestelmien ylläpidosta vastaavalla taholla onkin oltava niistä ymmärrys kokonaisuutena. PAP:lla on Redin järjestelmistä ajantasainen dokumentaatio sekä osaaminen päivitystöihin kauppakeskuksen muutosten mukana.”

Elinkaarikustannukset suurennuslasin alle

Varsinkin rakennusteollisuudessa hinta on usein määräävä tekijä työn toteuttajia tai ratkaisuja valittaessa. Kukaan ei varsinaisesti seuraa sitä, miten taloudellinen hankintahetken halvin ratkaisu pidemmässä juoksussa lopulta on.

Jukka Parkatti haastaa tätä ajattelutapaa. “Kiinteistön omistajaa pitäisi mitä suurimmassa määrin kiinnostaa se, mitä viivan alle jää pitkällä, esimerkiksi kymmenen vuoden aikavälillä. Hankintahetken hintakilpailun voittaja voi usein olla sellainen, mitä korjataan pitkin matkaa ja lopulta siitä muodostuukin varsin kallis. Redin paloturvallisuusjärjestelmien valinnassa mietittiin niiden elinkaarikustannuksia. Koska kohde elää koko ajan, on järjestelmien oltava kustannustehokkaasti päivitettäviä ja ylläpidettäviä pitkällä tähtäimellä.”

PAP:n palveluihin kannattaa Jukka Parkatin mukaan turvautua nimenomaan silloin, kun palojärjestelmän luotettava toimivuus ja kustannukset koko sen elinkaaren ajalta kiinnostavat. “PAP suunnittelee ja toteuttaa kokonaiskustannuksiltaan fiksuja paloturvallisuusratkaisuja, ja heillä on kokemusta isoista sekä vaativista kohteista. Kokemukseni mukaan PAP:n asiantuntijat ovat oman alansa luotettavia osaajia, jotka tietävät mistä puhuvat ja mitä tekevät.”

Artikkelin kuvat: Janne Hirvonen