Paloilmoitus vastaanotetaan hätäkeskuksen tietojärjestelmissä, joissa siihen yhdistyvät kohdetiedot ja muut pelastusviranomaisen määrittelemät tiedot. Paloilmoitus välitetään edelleen pelastusviranomaiselle toimenpiteitä varten. Hätäkeskukseen voidaan välittää myös tarkempaa tietoa ilmoituksen kohteen sijainnista ja laadusta.
Vikailmoituksen yhteydessä hätäkeskus ottaa yhteyttä kohdetiedoissa ilmoitettuun paloilmoittimen hoitajaan ja kehottaa käynnistämään vian korjaavat toimenpiteet. Ilmoituksensiirto on olennainen osa automaattista paloilmoitinta. Ilmoituksensiirtojärjestelmä välittää linjavikojen valvontailmoitukset ilmoituksensiirtooperaattorille. Mikäli ilmoituksensiirtoon käytettävä yhteys on varmistettu varayhteydellä, varayhteyden pitää täyttää varsinaiselle yhteydelle asetetut vaatimukset varsinaisen yhteyden vikaantuessa.
Yhteysvikatieto välitetään ilmoituksensiirto-operaattorille korjaavien toimenpiteiden käynnistämistä varten. Ilmoituksensiirto-operaattori on yhteydessä paloilmoittimen haltijaan. Ilmoituksensiirtojärjestelmän vikailmoituksien toimenpiteet määritellään ilmoituksensiirto-operaattorin ja haltijan liittymäsopimuksessa sovitulla tavalla. Kiinteistön haltijan toimenpiteet yhteysvikatilanteessa määritellään erillisessä linjavikaohjeessa. Paloilmoittimella täytyy olla selkeä ohjeistus toiminnasta paloilmoitin- ja yhteysvikatilanteessa.
Palo- ja vikailmoitus voidaan vaihtoehtoisesti välittää pelastusviranomaisen ja kiinteistön haltijan hyväksymään, paloilmoittimen elinkaarikirjassa mainittuun muuhun, jatkuvasti miehitettyyn paikkaan, josta ilmoitukset voidaan välittää hätäkeskukseen. Tästä palvelusta käytetään nimitystä Toinen valvomo.
Hälytyksensiirron pitää olla kunnossa ennen kohteen käyttöönottoa. Hätäkeskus tarvitsee hätäkeskusliittymishakemuksen liitteeksi yleensä kohteen toteutuspöytäkirjan. Liittymishakemukseen tarvitaan aina vähintään yksi puhelinnumero, johon voi ilmoittaa ympäri vuorokauden hälytyksestä. Myös paloilmoitinlaitteen hoitajan nimi ja puhelinnumero tarvitaan käyttöönoton yhteydessä. PAP Group hoitaa hälytyksensiirron tilaamisen operaattorilta ja asiakkaan tulee tehdä itse hakemus hätäkeskukselle ILMOjärjestelmän kautta.
Kiinnostaisiko parempi paloturvallisuus?
Ota yhteyttä, kuulet meistä pian!
PAP GROUP
Niittytie 25 A
01300 Vantaa
© 2025 PAP Group Oy | by developit // creative